cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. melawi,
Kalimantan barat
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Dasar
Published by STKIP Melawi
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 14 Documents
Search results for , issue "Vol 6, No 2 (2018): Desember 2018" : 14 Documents clear
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TAKE AND GIVE UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA DI KELAS II SD Sela, Sela; Akip, Muhammad; Permatasari, Rindah
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 6, No 2 (2018): Desember 2018
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (708.331 KB)

Abstract

Abstrak : This study aims to improve student learning activities in science subjects in third grade elementary school. The research used is classroom action research (CAR), the procedure of this study uses PTK model Kurt Lewin. The study was carried out in two cycles, each cycle consisting of planning, acting, observing and reflecting. The results of the implementation of teaching and learning activities in the first cycle were 63.88%, the second cycle was 88.57%, and the increase from cycle I to cycle II was 24.69%. The results of classical student learning activities in the first cycle were 64.70%, the second cycle was 88.23%, and the increase from cycle I to cycle II was 23.53%. Keywords: Learning Activities Students, Take and Give Learning Models, Science Learning Abstrak: : Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran IPA di kelas III SD. Penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas (PTK), Prosedur penelitian ini mengunakan model PTK Kurt Lewin. Penelitian dilaksanakan dalam dua siklus, setiap siklus terdiri dari perencanaan (planning), pelaksaan tindakan (acting), pengamatan (observing), dan refleksi (reflecting). Hasil keterlaksaan kegiatan belajar mengajar (KBM) pada siklus I sebesar 63.88%, siklus II sebesar 88.57%, dan peningkatan dari siklus I ke siklus II sebesar 24.69%. Hasil aktivitas belajar siswa secara klasikal pada siklus I sebesar 64.70%, siklus II sebesar 88.23%, dan peningkatan dari siklus I ke siklus II sebesar 23.53%. Kata kunci : Aktivitas Belajar Siswa, Model Pembelajaran Take and Give, Pembelajaran IPA.
PENGEMBANGAN TEKS DONGENG LOKAL MASYARAKAT KECAMATAN TUMBANG TITI KALIMANTAN BARAT DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR Widya, Agustina Fini; Endraswara, Suwardi
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 6, No 2 (2018): Desember 2018
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1282.804 KB)

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan: (1) untuk mengembangkan teks dongeng lokal masyarakat Kecamatan Tumbang Titi Kalimantan Barat dalam pembelajaran bahasa Indonesia untuk siswa Kelas III sekolah dasar, dan (2) mengetahui kualitas materi ajar yang dikembangkan. Penelitian ini termasuk penelitian pengembangan (Research and Development) yang mengacu pada langkah-langkah pengembangan Borg & Gall yang meliputi: (a) analisis kebutuhan, (b) melakukan perencanaan, (c) mengembangkan produk, (d) validasi ahli, (e) revisi I, (f) uji coba skala terbatas, (g) revisi II, (h) uji coba lapangan, (i) revisi III, (j) produk akhir. Subjek uji coba lapangan terdiri dari 66 siswa kelas III SD. Pengumpulan data menggunakan wawancara, rekaman, lembar observasi, dan lembar angket untuk ahli materi, ahli media, guru, dan siswa. Data dalam bentuk skala Likert dianalisis dengan cara kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian ini berupa materi ajar teks dongeng lokal berbentuk buku dengan kualitas baik berdasarkan hasil validasi ahli materi, ahli media, dan hasil uji coba lapangan. Kata kunci: pengembangan, teks, dongeng, masyarakat Abstract: This research aims: (1) to develop Indonesian lesson material on the basis of local folktale of society in Tumbang Titi, West Kalimantan to the third grade students of elementary school, and (2) to know the quality of the developed materials. This research is research and development which refers to Borg & Gall development steps which include: (a) analyzing the need, (b) conducting the planning, (c) developing preliminary from of product, (d) expert validation, (e) first revision, (f) preliminary field testing, (g) second revision, (h) main field testing, (i) third revision, (j) last product. Field try out subject consists of 66 students of third grade. Data collection used interview, recorder, observation sheet, and questionnaire for content expert, media expert, teacher, and student. Data in Likert scale were analyzed using qualitative and quantitative. The result of this research is a book of learning materials of local folk tales text with a good quality based on the validation result of material expert, media expert, and try out result. Keywords: developing, text, folktale, society
MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN DESKRPSI DENGAN PENDEKATAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) PADA SISWA KELAS V SDN 05 NANGA PINOH Charles, Charles; Mastiah, Mastiah; Peterianus, Septian
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 6, No 2 (2018): Desember 2018
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (390.444 KB)

Abstract

Abstract: The purpose of this study was with the Contextual Teaching And Learning Approach (CTL) in Grade V Students of SDN 05 Nanga Pinoh who could improve their essay writing skills on Indonesian subjects. This type of research is Class Action Research (CAR). Data collection techniques used in this study were observations and written tests. The instrument of observation research used the observation plan for the implementation of the RPP and the results of the test writing a description essay.The results of the study showed in the form of achievements in the first cycle with a classic percentage of 88.89% and the second cycle reached a percentage of 100%. The increase from cycle I to cycle II reached 11.11% based on classical learning completeness, thus using the Contextual Teaching And Learning approach can improve the description writing skills of students. Keywords: Contextual Teaching And Learning (CTL) Approach, Indonesian Language Learning, write a description essay Abstrak: Tujuan Penelitian ini adalah dengan Pendekatan Contextual Teaching And Learning (CTL) Pada Siswa Kelas V SDN 05 Nanga Pinoh dapat meningkatkan keterampilan menulis karangan deskripsi pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi dan tes tertulis. Instrumen penelitian observasi menggunakan lembar observasi keterlaksanaan RPP dan hasil tes menulis karangan deskripsi. Hasil penelitian menunjukan berupa pencapaiannya pada siklus I dengan persentase Klasikal 88,89 % dan siklus II mencapai persentase 100 %. Peningkatan dari siklus I ke siklus II mencapai 11,11% berdasarkan ketuntasan pembelajaran secara klasikal maka dengan demikian menggunakan pendekatan Contextual Teaching And Learning dapat meningkatkan keterampilan menulis karangan deskripsi pada siswa. Kata kunci: Pendekatan Contextual Teaching And Learning (CTL), Pembelajaran Bahasa Indonesia, menulis karangan deskripsi.
ANALISIS KETERAMPILAN MENGALIKAN BILANGAN BULAT MENGGUNAKAN METODE JARIMATIKA PADA SISWA KELAS RENDAH Loda, Yuliana Gardo; Rif'at, Mohamad; Sarassanti, Yumi
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 6, No 2 (2018): Desember 2018
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (708.143 KB)

Abstract

Abstract : This research intent to describe jarimatika method purpose utilised analysis skill multiplies integer on student brazes to contemn. This observational method utilize Action Research brazes (PTK) Kurt Lewin method. PTK observational design that consisting of planning, conduct, observation, and this reflection is executed deep one cycle with two-time meet. Analysis result meet I cycle I is 6,67% or 1 student have had skills on pretty good category, 53,33% or 8 categorize students well, and 40,00% or 6 enough category students. Meanwhile, analysis result skill multiplies student on meet II is 33,33% or 5 student have had pretty good category skills, and exists 66,67% or 10 student have skills on good category. Key words: Analysis is skill Multiplies, jarimatika method, and Integer Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penggunaan metode jarimatika guna menganalisis keterampilan mengalikan bilangan bulat pada siswa kelas rendah. Metode penelitian ini menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) model Kurt Lewin. Rancangan penelitian PTK yang terdiri dari perencanaan, perlakuan, observasi, dan refleksi ini dilaksanakan dalam satu siklus dengan dua kali pertemuan. Hasil analisis siklus I pertemuan I adalah 6,67% atau 1 siswa telah memiliki keterampilan pada kategori sangat baik, 53,33% atau 8 siswa dikategorikan baik, dan 40,00% atau 6 siswa kategori cukup. Sedangkan, hasil analisis keterampilan mengalikan siswa pada pertemuan II adalah 33,33% atau 5 siswa telah memiliki keterampilan kategori sangat baik, dan terdapat 66,67% atau 10 siswa memiliki keterampilan pada kategori baik. Key words: Analisis Keterampilan Mengalikan, Metode Jarimatika, dan Bilangan Bulat.
PENERAPAN MODEL COURSE REVIEW HORAY (CRH) UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA DI KELAS III SDN 7 KEBEBU Julia, Ani; Permatasari, Rindah; Susilawati, Indria
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 6, No 2 (2018): Desember 2018
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (406.18 KB)

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to improve student learning activities in learning Natural Sciences through the Class III Course Review Horay (CRH) model at SDN 7 Kebebu.This type of research is Classroom Action Research (CAR) conducted in two cycles and two meetings. Data collection techniques are carried out using observation. The instrument of this research is the observation sheet of student learning activities and teacher activities. Data analysis techniques carried out by researchers by describing data quantitatively.Based on the research value of the number of 15 students who experienced an increase in learning activities by 61.27 with the category of less active in the first cycle and increased to 75.72 with the active category in cycle II. From these results it can be concluded that the Course Review Horay model that is applied in the learning process can increase student activity in science subjects in class III SDN 7 Kebebu. Keywords: Student Learning Activities, Science Learning, Model Course Review Horay (CRH). Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam melalui model Course Review Horay (CRH) kelas III SDN 7 Kebebu. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus dan dua kali pertemuan. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan observasi (pengamatan). Instrumen penelitian ini adalah lembar observasi aktivitas belajar siswa dan aktivitas guru. Teknik analisis data yang dilakukan oleh peneliti dengan mendeskripsikan data secara kuantitatif. Berdasarkan penelitian nilai dari jumlah 15 orang siswa yang mengalami peningkatan aktvitas belajar sebesar 61,27 dengan kategori kurang aktif pada siklus I dan meningkat menjadi 75,72 dengan kategori aktif pada siklus II. Dari hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa model Course Review Horay yang diterapkan dalam proses pembelajaran dapat meningkatkan keaktifan siswa pada mata pelajaran IPA dikelas III SDN 7 Kebebu. Kata Kunci: Aktivitas Belajar Siswa, Pembelajaran IPA,Model Course Review Horay (CRH)
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) TERHADAP HASIL BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL SISWA KELAS V SD NEGERI 3 ELLA HULU Fatimah, Fatimah; Khoiri, Ahmad; Rachman, Syaiful
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 6, No 2 (2018): Desember 2018
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (546.276 KB)

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effect of cooperative learning model type Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) on learning outcomes of Social Sciences class V students of public elementary school 3 Ella Hulu before and after applying cooperative learning model type Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC). This research was conducted in class V at Ella Hulu 3 Public Elementary School. The type of research was Pre-experimental with the One Group Pretest and Postest design. Validation used was content validation and construct. The sample technique used is saturated sample, which is that all members of the population of 17 people were sampled. Date collection techniques use tests in the formof written tests. To analyze date using the t-test. The results of the research at the first meeting before applying the cooperative learning model type Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) obtained a value of 770 with an average value of 45.29. While the results of the study after applying the model applying cooperative learning model type Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) obtain a value of 1280 with an average value of 75.29. Based on the results of the study it can be concluded that there is a significant effect of applying the cooperative learning model of Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) type on the social science learning outcomes of the fifth grade students of Ella Hulu State Elementary School, namely t count> t table (5,400> 2,042). Keywords: Cooperative Learning Model Type Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC), Learning Outcomes Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) terhadap hasil belajar Ilmu pengetahuan Sosial siswa kelas V SD Negeri 3 Ella Hulu sebelum dan sesudah menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC).Penelitian ini dilaksanakan pada kelas V di SD Negeri 3 Ella Hulu. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif dengan menggunakan deskriptif kuantitatif. Jenis penelitian adalah Pre-eksperimental dengan desain One Group Pretest and Postest. Validasi yang digunakan adalah validasi isi dan konstruk. Teknik sampel yang digunakan adalah teknik sampel jenuh yaitu semua anggota populasi yang berjumlah 17 orang dijadikan sampel. Teknikpengumpulan data menggunakantesdalambentuktestertulis. Untuk menganalisis data menggunakan uji-t. Hasil penelitian pada pertemuan pertama sebelum menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) memperoleh nilai sebesar 770 dengan nilai rata-rata 45,29. Sedangkan hasil penelitian setelah menerapkan model menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) memperoleh nilai sebesar 1280 dengan nilai rata-rata 75,29. Berdasarkan hasil penelitian dapat di simpulkan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) terhadap hasil belajar ilmu pengetahuan sosial siwa kelas V SD Negeri 3 Ella Hulu yaitu thitung> ttabel (5,400>2,042). Kata Kunci: Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC), Hasil Belajar 
PENERAPAN METODE DEMONSTRASI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN SISWA DALAM MELAKUKAN GERAKAN SHALAT PADA MATA PELAJARAN PAI DI KELAS IV SD NEGERI 04 MADONG KERANJIK Tanjung, Gusti Arya; Rif'at, Mohamad; Mutazam, Mutazam
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 6, No 2 (2018): Desember 2018
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (510.06 KB)

Abstract

Abstrak: This classroom action research aims to determine the improvement of students' ability in performing the prayer movement using demonstration method. Specifically this study aims to describe the increase in Student Ability in Praying Movement On the Subject of PAI in Class IV SD Negeri 04 Madong Keranjik. The study was conducted in two cycles, each cycle divided into 4 steps, consisting of planning, implementation of action, observation, and reflection. The research method used is descriptive method, with type of action research class (PTK) which refers to model Kemmis Mc Taggart. The data collected in the form of students' ability in performing the prayer movement. Data collection techniques used are observation sheets. The research data is described in the table to see the level of students' ability to perform quantitative prayer movements. The results of the study can be summarized as follows: 1) learning planning is arranged based on the results of previous cycle reflections conducted on each cycle. 2) after implementation of learning using Demonstration method. 3) the ability of students in performing the movement of prayer in the first cycle of 67%, in the second cycle to 87%, an increase of 20%. Keywords: Ability of students in performing prayer movement, Demonstration Method. Abstrak: Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan kemampuan siswa dalam melakukan gerakan shalat dengan menggunakan metode demonstrasi. Secara khusus penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan Kemampuan siswa dalam melakukan gerakan shalat pada mata pelajaran PAI di Kelas IV SD Negeri 04 Madong Keranjik. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus, setiap siklus terbagi menjadi 4 langkah, terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan, dan refleksi. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif, dengan jenis penelitian tindakan kelas (PTK) yang mengacu pada model Kemmis Mc Taggart, data yang dikumpulkan berupa nilai kemampuan siswa dalam melakukan gerakan shalat. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah menggunakan lembar observasi. Data penelitian dideskripsikan melalui tabel dan diagram untuk melihat tingkat peningkatan kemampuan siswa dalam melakukan gerakan shalat  yang bersifat kuantitatif. Hasil penelitian dapat disimpulkan sebagai berikut: 1) perencanaan pembelajaran disusun berdasarkan hasil refleksi siklus sebelumnya yang dilakukan pada setiap siklus. 2) setelah pelaksanaan pembelajaran menggunakan metode Demonstrasi. 3) kemampuan siswa dalam melakukan gerakan shalat pada siklus I sebesar 67%, pada siklus II menjadi 87%, mengalami peningkatan sebesar 20%.Kata kunci: Kemampuan siswa dalam melakukan gerakan shalat, Metode  Demonstrasi 
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) TERHADAP HASIL BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL SISWA KELAS V SD NEGERI 3 ELLA HULU Fatimah Fatimah; Ahmad Khoiri; Syaiful Rachman
JURNAL PENDIDIKAN DASAR Vol 6, No 2 (2018): Desember 2018
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (546.276 KB) | DOI: 10.46368/jpd.v6i2.144

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effect of cooperative learning model type Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) on learning outcomes of Social Sciences class V students of public elementary school 3 Ella Hulu before and after applying cooperative learning model type Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC). This research was conducted in class V at Ella Hulu 3 Public Elementary School. The type of research was Pre-experimental with the One Group Pretest and Postest design. Validation used was content validation and construct. The sample technique used is saturated sample, which is that all members of the population of 17 people were sampled. Date collection techniques use tests in the formof written tests. To analyze date using the t-test. The results of the research at the first meeting before applying the cooperative learning model type Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) obtained a value of 770 with an average value of 45.29. While the results of the study after applying the model applying cooperative learning model type Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) obtain a value of 1280 with an average value of 75.29. Based on the results of the study it can be concluded that there is a significant effect of applying the cooperative learning model of Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) type on the social science learning outcomes of the fifth grade students of Ella Hulu State Elementary School, namely t count t table (5,400 2,042). Keywords: Cooperative Learning Model Type Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC), Learning Outcomes Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) terhadap hasil belajar Ilmu pengetahuan Sosial siswa kelas V SD Negeri 3 Ella Hulu sebelum dan sesudah menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC).Penelitian ini dilaksanakan pada kelas V di SD Negeri 3 Ella Hulu. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif dengan menggunakan deskriptif kuantitatif. Jenis penelitian adalah Pre-eksperimental dengan desain One Group Pretest and Postest. Validasi yang digunakan adalah validasi isi dan konstruk. Teknik sampel yang digunakan adalah teknik sampel jenuh yaitu semua anggota populasi yang berjumlah 17 orang dijadikan sampel. Teknikpengumpulan data menggunakantesdalambentuktestertulis. Untuk menganalisis data menggunakan uji-t. Hasil penelitian pada pertemuan pertama sebelum menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) memperoleh nilai sebesar 770 dengan nilai rata-rata 45,29. Sedangkan hasil penelitian setelah menerapkan model menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) memperoleh nilai sebesar 1280 dengan nilai rata-rata 75,29. Berdasarkan hasil penelitian dapat di simpulkan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) terhadap hasil belajar ilmu pengetahuan sosial siwa kelas V SD Negeri 3 Ella Hulu yaitu thitung ttabel (5,4002,042). Kata Kunci: Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC), Hasil Belajar 
PENERAPAN METODE DEMONSTRASI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN SISWA DALAM MELAKUKAN GERAKAN SHALAT PADA MATA PELAJARAN PAI DI KELAS IV SD NEGERI 04 MADONG KERANJIK Gusti Arya Tanjung; Mohamad Rif'at; Mutazam Mutazam
JURNAL PENDIDIKAN DASAR Vol 6, No 2 (2018): Desember 2018
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (510.06 KB) | DOI: 10.46368/jpd.v6i2.145

Abstract

Abstrak: This classroom action research aims to determine the improvement of students' ability in performing the prayer movement using demonstration method. Specifically this study aims to describe the increase in Student Ability in Praying Movement On the Subject of PAI in Class IV SD Negeri 04 Madong Keranjik. The study was conducted in two cycles, each cycle divided into 4 steps, consisting of planning, implementation of action, observation, and reflection. The research method used is descriptive method, with type of action research class (PTK) which refers to model Kemmis Mc Taggart. The data collected in the form of students' ability in performing the prayer movement. Data collection techniques used are observation sheets. The research data is described in the table to see the level of students' ability to perform quantitative prayer movements. The results of the study can be summarized as follows: 1) learning planning is arranged based on the results of previous cycle reflections conducted on each cycle. 2) after implementation of learning using Demonstration method. 3) the ability of students in performing the movement of prayer in the first cycle of 67%, in the second cycle to 87%, an increase of 20%. Keywords: Ability of students in performing prayer movement, Demonstration Method. Abstrak: Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan kemampuan siswa dalam melakukan gerakan shalat dengan menggunakan metode demonstrasi. Secara khusus penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan Kemampuan siswa dalam melakukan gerakan shalat pada mata pelajaran PAI di Kelas IV SD Negeri 04 Madong Keranjik. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus, setiap siklus terbagi menjadi 4 langkah, terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan, dan refleksi. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif, dengan jenis penelitian tindakan kelas (PTK) yang mengacu pada model Kemmis Mc Taggart, data yang dikumpulkan berupa nilai kemampuan siswa dalam melakukan gerakan shalat. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah menggunakan lembar observasi. Data penelitian dideskripsikan melalui tabel dan diagram untuk melihat tingkat peningkatan kemampuan siswa dalam melakukan gerakan shalat  yang bersifat kuantitatif. Hasil penelitian dapat disimpulkan sebagai berikut: 1) perencanaan pembelajaran disusun berdasarkan hasil refleksi siklus sebelumnya yang dilakukan pada setiap siklus. 2) setelah pelaksanaan pembelajaran menggunakan metode Demonstrasi. 3) kemampuan siswa dalam melakukan gerakan shalat pada siklus I sebesar 67%, pada siklus II menjadi 87%, mengalami peningkatan sebesar 20%.Kata kunci: Kemampuan siswa dalam melakukan gerakan shalat, Metode  Demonstrasi 
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TAKE AND GIVE UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA DI KELAS II SD Sela Sela; Muhammad Akip; Rindah Permatasari
JURNAL PENDIDIKAN DASAR Vol 6, No 2 (2018): Desember 2018
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (708.331 KB) | DOI: 10.46368/jpd.v6i2.146

Abstract

Abstrak : This study aims to improve student learning activities in science subjects in third grade elementary school. The research used is classroom action research (CAR), the procedure of this study uses PTK model Kurt Lewin. The study was carried out in two cycles, each cycle consisting of planning, acting, observing and reflecting. The results of the implementation of teaching and learning activities in the first cycle were 63.88%, the second cycle was 88.57%, and the increase from cycle I to cycle II was 24.69%. The results of classical student learning activities in the first cycle were 64.70%, the second cycle was 88.23%, and the increase from cycle I to cycle II was 23.53%. Keywords: Learning Activities Students, Take and Give Learning Models, Science Learning Abstrak: : Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran IPA di kelas III SD. Penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas (PTK), Prosedur penelitian ini mengunakan model PTK Kurt Lewin. Penelitian dilaksanakan dalam dua siklus, setiap siklus terdiri dari perencanaan (planning), pelaksaan tindakan (acting), pengamatan (observing), dan refleksi (reflecting). Hasil keterlaksaan kegiatan belajar mengajar (KBM) pada siklus I sebesar 63.88%, siklus II sebesar 88.57%, dan peningkatan dari siklus I ke siklus II sebesar 24.69%. Hasil aktivitas belajar siswa secara klasikal pada siklus I sebesar 64.70%, siklus II sebesar 88.23%, dan peningkatan dari siklus I ke siklus II sebesar 23.53%. Kata kunci : Aktivitas Belajar Siswa, Model Pembelajaran Take and Give, Pembelajaran IPA.

Page 1 of 2 | Total Record : 14